دوشنبه 21 اکتبر 2024

سند باکس گوگل یا Google Sandbox چیست؟

 
سند باکس گوگل
 

سند باکس گوگل چیست؟

سند باکس گوگل (Google Sandbox) تئوری است برای توضیح این که: چرا برخی از دامنه ها در نتایج جستجو دارای نوسان (بالا و پایین) هستند؟ به عبارت دیگر دامنه هایی (آدرس وب سایت) وجود دارند که برای مدتی (چند روز تا چند ماه) بین سایر دامنه ها، در میان نتایج جستجوی گوگل شناور هستند.

برای روشن شدن موضوع فرض کنید کلمه و یا عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید. نتایج نمایش داده شده برای پنج لینک ابتدایی یکی از صفحات نتایج، شامل آدرس وب سایتهای a – b – c – d – e است. این جستجو را در زمان دیگری تکرار می‌کنید و نتایج بدست آمده شامل آدرس وب سایت های a – b – x – c – d است. با تکرار همان جستجو برای بار دیگر با نتایج a – b – c – d – x بدست می آید.

عملکرد سندباکس گوگل یا google sandbox

الگوریتم سند باکس گوگل جهت جلوگیری از پیشرفت سریع و یا تقلب سایت های تازه تاسیس ایجاد شده و به این معنی است که هر سایت بین ۱ تا ۴ ماه باید در سند باکس بماند تا گوگل سایت را به خوبی آنالیز کند و نسبت به آن شناخت پیدا کند (همانند کودکانی که تا ۴ سالگی در جعبه شن و ماسه بازی می‌کنند) البته این الگوریتم برخلاف دیگر الگوریتم های گوگل هرگز تایید یا تکذیب نشده اما بدون شک این الگوریتم برای جلوگیری از رشد باکتری وار سایت های اسپمر و یا تقلب مدیران سایت های تازه تاسیس اعمال شده است، نوع عملکرد این الگوریتم به این صورت است که ممکن است مدتی در بعضی از نتایج در رتبه خوب یا ضعیفی باشید اما خوشبختانه این مسئله موقت است و بعد از خارج شدن از سند باکس شما در جایگاه اصلی خود قرار میگیرید.

یک پیشنهاد:

خرید بک لینک خوب و با کیفیت | لطفا پنالتی نشوید!

تفاوت بین سند باکس گوگل و پنالتی شدن

بعضی از وبمستران به دلیل نتایج ضعیف سایت خود نا امید می شوند، اما این مسئله موقت است و اما خب از کجا بفهمیم سندباکس گوگل هستیم یا پنالتی شدیم؟ جواب این سوال بسیاره ساده است: اول از هرچیز قدمت سایت که اگر کمتر از ۴ ماه باشد یعنی سند باکس هستید مورد دوم: با استفاده از جستجوی ترکیبی فرمول site: آدرس سایت شما و جستجو در گوگل میتوانید تعداد ایندکس های خود را ببینید. اگر نتیجه ۰ باشد یعنی از نتایج حذف شدید و احتمال بسیار بالا پنالتی شده اید و باید به سرچ کنسول مراجعه کنید تا ببینید از گوگل به شما اخطاری داده شده یا خیر، اما اگر ایندکس دارید و به صورت ناگهانی در یک کلمه افت داشته اید و کلماتی دارید که نتایج خوبی دارند باید گفت خوشبختانه در سندباکس گوگل هستید.

سند باکس گوگل از نظر سئوکاران

سند باکس گوگل

از طرف کارشناسان سئو و متخصصین پیگیری عملکرد رفتارهای موتورهای جستجو (در این مثال گوگل) برای توجیه و توضیح نوسان جایگاه وب سایت x  در نتایج نمایش داده شده است. بخصوص زمانی این موضوع اهمیت پیدا میکند که چنین نوسانی در صفحه اول و لینکهای اول آن بروز کند.

جالبه بدونید گوگل هرگز وجود و یا عدم وجود چنین مکانیزمی را تایید نکرده و برخلاف باور بسیاری از کارشناسان سئو و بهینه سازی در عمل به مفهوم کسب نتایج نخست موتورهای جستجو در ازاء کلید واژه های مرتبط با فعالیت سایت است، گوگل سند باکس تنها مربوط به سایتهای جدید  ثبت شده در گوگل نیست. سایتهایی که دارای تغییرات کلی و ساختاری میشوند نیز در سند باکس گوگل قرار میگیرند.

افرادی که به نظریه سند باکس گوگل معتقد هستند راه برون رفت از این گودال را، ارزیابی الگوریتم های گوگل مبنی بر باکیفیت بودن محتوی وب سایت گرفتار میدانند. آنها معتقدند تا زمانی که یک وب سایت نتواند کیفیت بالای محتوا و ساختار خود را به گوگل معرفی کند، همچنان در سندباکس گوگل قرار خواهد گرفت و چنانچه زمان اثبات آن از حد معینی تجاوز کند، وب سایت مورد نظر در ته نتایج گوگل و یا بدتر از آن، در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

آیا سند باکس گوگل روشی عادلانه برای وب سایت های جدید است؟

فرض کنیم چنین نظریه ای صحت داشته باشد. به نظر شما راهکار مقابله با سایت های اسپم چیست؟ و در پاسخ به این سوال این نکته را در نظر بگیرید که وب، تنها ساخته دست انسان است که مثل قارچ در حال تکثیر است. روزانه هزاران سایت جدید به دنیای وب معرفی و هزاران سایت دیگر صحنه را ترک میکنند. اگر شما در جستجوی یک شرکت تولید کننده دارو در گوگل باشید و با کمال تعجب صفحه ای مربوط به یک سایت تبلیغاتی با هزاران کلیدواژه مهم دارویی را باز کنید آیا در توانایی های گوگل شک نخواهید کرد؟

الگوریتم های گوگل، برای کشف بهترین و با کیفیت ترین سایت ها و صفحات وب و همچنین مقابله با سایت های اسپم طراحی و پیوسته در حال تغییر است و از طرفی گوگل خود یک شرکت تجاری است و برای کسب منافع بیشتر تلاش میکند و به همین سبب است که ناچار به مقابله با اسپمرها و اجرای عدالت است و به عقیده ما این تا حد مطلوبی در کار خود موفق بوده است.

مطالعه این مقاله از سایت عارف رایانه نیز به شما توصیه می شود:

سئو خارجی و بررسی Off Page Seo سایت

 

چگونه بفهمیم سایتمان در سند باکس گوگل قرار دارد؟

با جستجوی عبارت Site:www.yourdomain.com (زدن ادرس سایت خودتون) در گوگل میتواند تا حدی از قرار گرفتن در این وضعیت آگاه شوید. در صورتی که برای جستجوی فوق نتیجه ای یافت نشد (برای سایت های جدید) و یا نسبت لینک های برگشتی در مقایسه با تعداد صفحات ایجاد شده در سایت بسیار ناچیز است، امکان داره سایتتون در وضعیت سند باکس قرار گرفته باشد.

وب سایت هایی نظیر pixelgroove.com وجود دارند که مدعی بررسی وضعیت سند باکس برای دامنه ها هستند، میتوانید از آنها استفاده کنید.

در بالا اشاره شده که مشاهده وضعیت سند باکس در گوگل یک واقعیت است، اگر وب سایت جدیدی ایجاد کرده اید، محتوای سایت شما از طرف گوگل در حال بررسی است و اگر قصد ایجاد محتوای اسپم ندارید، نباید نگرانی زیادی در مورد این وضعیت داشته باشید. زمان عامل اصلی خروج از سند باکس گوگل است.

راه خروج از سند باکس چیست؟

اشاره شد که سند باکس گوگل یک موضوع دقیق نیست و طبیعتا راهکار قطعی و دقیقی برای خروج از این وضعیت وجود ندارد اما توصیه های زیر راهکار نسبتا مناسب و اثبات شده ای برای جلوگیری از قرار گرفتن در وضعیت سند باکس گوگل است.

  • انتشار وب سایت بر روی سرور های معتبر با آپ تایم مناسب.
  • قرار ندادن بیش از حد کلمات کلیدی رقابتی در محتوای صفحات.
  • عدم استفاده از دامنه هایی که قبلا توسط افراد دیگر بکار گرفته شده است.
  • کشف لینک های بد و شکسته شده در محتوای صفحات سایت.
  • رعایت قوانین کپی رایت و عدم کپی برداری از مطالب دیگران.
  • ایجاد محتوای مفید و با کیفیت

منبع: https://arefrayaneh.com

About

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *