جمعه 18 اکتبر 2024

انواع بازاریابی محتوا | کسب و کار خود را متحول کنید

اگر شما کسی هستید که نام بازاریابی محتوا را شنیده و متوجه معجزه آسا بودن تولید محتوا شده است ولی هنوز در رابطه با این موضوع چیزی نشنیده، به شما تبریک می گویم این مقاله برای شماست. بازاریابی محتوا نوعی تکنیک بازاریابی است که به تولید و توزیع یک محتوای ارزشمند وابسته است تا در این جهت، به دست آوردن مخاطب منجر شود. البته این هدف باید تا جایی ادامه پیدا کند که محتوا بتواند مخاطب را به یک مشتری سود آور تبدیل کند. علاوه بر اطلاعاتی که در مورد انواع بازاریابی محتوا به دست می آورید،‌ حتما مقاله دیگر ما در رابطه با اشتباهات بازاریابی محتوا را مطالعه کنید تا بتوانید به درک درستی از بازاریابی محتوا دست پیدا کنید. بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد، بازاریابی در هر حوزه متفاوت است و تنها می تواند یک حوزه را پوشش دهد. ما قصد داریم در این مقاله مقدمه ای از انواع بازاریابی محتوا را برایتان شرح دهیم تا به کمک آن بتوانید تمام فرصت های اطراف خود را ببینید. شما به زودی 50 ایده بازاریابی محتوای مختلف خواهید داشت که به کمک آن می توانید بهترین مطالب را تولید کنید. در این قسمت 5 راهکاری که در انواع بازاریابی محتوا نقش بسزایی دارند را شرح می دهیم:

انواع بازاریابی محتوا

اینفوگرافیک (Infographics)

اینفوگرافیک یک نوع تصویر گرافیکی است که با نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ ساخته می شود. اینفوگرافیک ها شامل: نمودارها، آمارها، توضیحات علمی و سایر اطلاعات می باشند. تاثیر این نوع تصاویر گرافیکی زمانی که در شبکه های اجتماعی استفاده شوند چندین برابر است نسبت به استفاده از آن ها در نسخه های چاپی و یا حتی سایت ها.
به دلیل کم حوصله بودن کاربران در شبکه های اجتماعی و میل به خواندن مطالب کوتاه در این شبکه ها، اینفوگرافیک بسیار محبوبیت بیشتری به دست آورده است زیرا تمام آن چه که نیاز است در چندین خط و یا چند صفحه توضیح داده شود، در یک تصویر گنجانده می شود. استفاده از اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی می تواند این خاصیت را داشته باشد که تصاویر تولید شده توسط شما و یا تولید شده توسط شرکت ها برای کسب و کار شما، برای سال ها در وب سایت ها و در شبکه های اجتماعی دیگر دست به دست بچرخد و استفاده شود.
در چنین شرایطی بهترین استفاده ای که از اینفوگرافیک می توانید داشته باشید شخصی سازی کردن اینفوگرافیکتان است. به طوری که لوگو و یا آدرس سایت و شبکه های اجتماعی در گوشه یا پس زمینه تصویر به چشم بخورد و به اصطلاح شناسنامه تصویر را ایجاد کنید.
ممکن است هزینه تولید هر اینفوگرافیک برای شما توسط شرکت های مرتبط و یا اشخاص ماهر در این زمینه برابر با 10 هزار تومان باشد، اما بازخورد و نتیجه ای که شما از همین 10 هزار تومان دریافت می کنید برابر با 10 میلیون خواهد بود. در نتیجه با قرار داد با فرد یا شرکتی در زمینه طراحی اینفوگرافیک، با پرداخت هزینه های مربوطه خدمات دیگری شامل: استراتژی تولید محتوا، برنامه ریزی برای زمان انتشار، تحقیق در رابطه با موضوعات، copywriting و طراحی را در اختیار خواهید داشت.

پادکست

مایکل هیات (MichaelHyatt) نویسنده مشهوری است که کتاب های بسیار پر فروشی با عنوان Get Noticed in a Noisy World را نوشته است. پادکست این نویسنده مشهور هم با نام this is your life دانلود بسیار زیادی در هر ماه دارد که این مقدار دانلود برابر 250000 در هر ماه است.
مایکل هیات در یکی از پست های خود در وبلاگش توضیحات بسیار خوبی در رابطه با پادکست ارائه داده است. هیات می گوید:

پادکست در یک دنیای کاملا متفاوت به شما قدرت دیده شدن می دهد و در iTunes (برنامه ای در تلفن های همراه با سیستم عامل ios) بیشترین میزان توجه به پادکست ها وجود دارد.
بسیاری از افراد تازه وارد گفته اند که هرگز نامی از من نشنیده بودند تا اینکه در iTunes به من و پادکست هایم برخورد کردند. هیات با تکنیک استفاده از پادکست اطلاعات و توصیه های ارزشمندی در رسانه ها از خود ارائه می کند که همگی رایگان هستند.
فایده پادکست و تاثیر مثبت پادکست در مشهور شدن هیات نقش بسزایی داشته است. درست است که پادکست ها رایگان ارائه شده اند ولی مزیت های بزرگی برای او داشته است؛ این مزیت ها شامل: افزایش فروش کتاب های او، ثبت نام برای شرکت در کلاس های او و حتی درخواست از او برای سخنرانی می شود. در نتیجه می توان گفت هیات معروف شدن و ثروتمند شدن خود را مدیون پادکست ها است نه کتاب هایش.

بیشتر بخوانید:

رعایت اصول سئو در محتوا | تولید محتوای بهینه

ویدئو

انواع بازاریابی محتوا

ویدئو مارکتینگ تکنیکی موفق از انواع بازاریابی محتوا است. حتما برای تولید ویدئو در کسب و کار خود برنامه و استراتژی دقیق تهیه کنید. ویدئو مارکتینگ می تواند به تنهایی، بار بازاریابی محتوا را به دوش بکشد و باعث به سود رسیدن شرکت شما شود. 82% از خریدهای انجام شده در حوزه وب بعد از دیدن ویدئو در رابطه با محصول، به خرید تبدیل شده است.
ویدئو به قدری می تواند فایده داشته باشد که توضیح تمام ویژگی های مثبت آن تنها در این یک مقاله امکان پذیر نیست. یکی از مهم ترین ویژگی های بازاریابی محتوا با ویدئو این است که ویدئو به شدت روی نظر و جلب اعتماد کاربر تاثیر می گذارد و کاربری که در شبکه های اجتماعی ویدئوی خوبی ببیند حتما آن را با دیگران به اشتراک می گذارد به همین دلیل درصد مشاهده شدن ویدئو نسبت به خواندن متن بسیار بالا و همچنین تاثیر گذارتر است.
ویدئو می تواند در کوتاه ترین زمان بیشترین اطلاعات را به مخاطب ارائه کند علاوه بر تمام این خاصیت ها بیشترین استفاده ای که می توان از بازاریابی محتوا با ویدئو داشت استفاده از ویدئو برای برندسازی است، زیرا تاثیری که ویدئو در ذهن مخاطب می گذارد را هیچگاه متن ها نخواهند گذاشت. شرکت های بزرگی مانند آمازون و ای بی نیز به صراحت اعلام کرده اند که با استفاده از بازاریابی محتوا ویدئویی نرخ سود و فروششان تا 35% افزایش یافته است.

کتاب

یکی از کارهایی که باعث می شود در کسب و کار خود به شهرت برسیم استفاده از کتاب است. حال فرقی نمی کند که این کتاب ها فیزیکی باشد یا الکترونیکی. کاری که یک کتاب برای برندسازی در کسب و کاری انجام می دهد برابر 5 سال جلو افتادن در برندسازی است. تاثیری که یک کتاب در بازاریابی محتوا در دیگر فضاها برای شما می آورد شما را شگفت زده خواهد کرد.
مردم اغلب فکر می کنند که هدف از فروش کتاب مانند فیلم یا فقط فروختن کالاست اما بازاریاب های زرنگ فقط کتاب ها را برای خودشان نمی فروشند، آنها کتاب ها را به عنوان ابزارهای بازاریابی در معرض فروش می گذارند. خواندن کتاب راهنمای فروش MichaelPort با نام Book Yourself Solid یک نمونه بزرگ برای کارآفرینان، فروشندگان و بازار یاب ها می باشد و با این که ما مطمئن هستیم Michael Port از فروش این کتاب لذت می برد اما آن را وسیله ای برای تحریک مشتریان به شرکت در کلاس ها و سخنرانی هایش قرار داده است. با اینکه نوشتن کتاب توسط خود بازاریاب راحت ترین راه است اما دیدگاهی نیز وجود دارد که این کار مشکل است و فقط از عهده متخصصان تجارت بر می آید.

اما توصیه ما این است که کتاب خود را منتشر کنید و حتی اگر مردم آن را نمی خوانند، هر زمان که شما به عنوان نویسنده کتاب معرفی شدید می توانید از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی محتوا بهره ببرید.

سایت

بازاریابی محتوا به این شیوه ی امروزی و این همه جلب توجه از سوی شرکت ها زمانی بسیار فراگیر شده است که سایت ها و بلاگ ها استفاده از آن را فرا گرفتند و شرکت هایی که از این شیوه بازاریابی در سایت های خود بهره بردند کاربران بیشتری را به سایت خود دعوت کردند.
بازاریابی محتوا در سایت می تواند تمامی موارد بالا (اینفوگرافیک، پادکست، ویدئو و کتاب الکترونیکی (Ebook)) را شامل شود. در نتیجه با وجود تمامی این موارد در سایت شما باز هم نیازمند بازاریابی محتوا برای سایت خود هستید تا بتوانید سایت های (آموزشی، خبری، فروشگاهی، سرگرمی و …) را اداره کنید.
شاید تمامی موارد بالا بتوانند بر روی کاربران در شبکه ای اجتماعی بسیار تاثیر بگذارند ولی برای سایت ها اوضاع کمی فرق می کند. برای این که ویدئو، پادکست و یا کتابی دانلود شود قبل از آن کاربر با خواندن متن های موجود در هر صفحه متوجه آنچه که در سایت قرار است اتفاق بیفتد می شود.

منبع: https://arefrayaneh.com

About

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *