چهارشنبه 15 می 2024

معرفی کلیدهای کیبورد و بررسی کاربرد آن

کیبورد یا صفحه کلید کامپیوتر یکی از اصلی ترین بخشهای سخت افزاری کامپیوتر است . وظیفه کیبورد یا صفحه کلید وارد کردن متن به کامپیوتر است . هر کسی که قرار است با کیبورد کار کند باید با تک تک اجزای ان اشنایی داشته باشد . شاید برخی بگوییم که ما حرفه ای هستیم و با تک تک اجزا اشنایی داریم . اما جالب است بدانید بسیاری از حرفه ای ها با یکی دو تا از کلیدهای کیبورد اشنایی کامل را ندارند . ( کرسر یعنی نوک مکان نمای موس یا همان نوک فلش)

در این پست از وبلاگ عارف رایانه به معرفی کلیدهای کیبورد کامپیوتر میپردازیم.

.

معرفی کلیدهای کیبورد : کلید Shift

یکی از اصلی ترین کلیدهای کیبورد رایانه کلید Shift  است . به گزارش وبلاگ عارف رایانه کلید Shift معمولا در ترکیب با یکی از کلید های الفبا برای تایپ حروف بزرگ به کار می رود.

اگر Shift را با یکی از کلیدهای عددی ردیف بالای کیبورد به کار ببرید ، علامتی که بالای هر عدد است تایپ خواهد شد .

معمولا از کلید Shift به عنوان یک میانبر برای انجام کاری خاص استفاده می شود . مثلا نگهداشتن کلید Shift و داخل کردن سی دی رام در درایو معرف آنست که عمل Auto-Run در سی دی انجام نگیرد و سی دی بصورت خودکار اجرا نمی شود .

معرفی کلیدهای صفحه کلید
معرفی کلیدهای صفحه کلید

.

معرفی کلیدهای کیبورد : کلید Insert

یکی از کلیدهای کیبورد کلید درج یا Ins است . کلید درج یا Ins بصورت روشن و خاموش عمل می کند و مشخص می کند که آیا کاراکتر های جدیدی که تایپ می کنید روی متون قبلی نوشته شود و یا آن ها را کنار زده و لابلای آن ها نوشته شود.

طبق اطلاعات بدست امده وقتی کلید Insert را روشن می کنید ، هر چه تایپ کنید در محل کرسر درج می گردد و متنی که قبلا موجود بود به سمت راست خواهد رفت.

همچنین وقتی کلید Insert خاموش است ، متن جدیدی که تایپ کردید روی متن قبلی در سمت راست کرسر بازنویسی خواهد شد . اغلب برنامه ها کلید Insert را خاموش می کنند .

.

معرفی کلیدهای کیبورد : کلید Application

یکی از کلیدهای کیبورد کلید Application است . اگر در کیبورد خود کلید ویندوز دارید به احتمال قوی کلید Application هم دارید . این کلید  با علامتی مانند نوشته هایی روی کاغذ و یک اشاره گر ماوس روی آن در سمت راست Space bar دیده می شود .

به گزارش وبلاگ عارف رایانه کلید Application مانند دکمه راست ماوس یا همان کلیک راست عمل می کند . کلیدهای کیبورد , کاربرد کلیدهای کیبورد , کلیدهای اصلی کیبورد ,کلیدهای کاربردی کیبورد, نمایش صفحه کلید کامپیوتر , اسامی کاراکترهای صفحه کلید, آموزش صفحه کلید کامپیوتر , صفحه کلید چیست , معرفی کلیدهای صفحه کلید, اسم کلیدهای صفحه کلید,کاربرد کلیدهای صفحه کلید

.

معرفی کلیدهای کیبورد : کلید Back Space

یکی از کلیدهای کیبورد کلید Back Space است . این کلید کاراکتر  سمت چپ مکان نما را پاک می کند . گاهی روی این کلید فقط یک پیکان به سمت چپ دیده می شود .

.

معرفی کلیدهای کیبورد : کلید Tab

یکی از کلیدهای کیبورد کلید Tabاست . کلید Tab برای حرکت از یک فیلد به فیلد دیگر کاربرد دارد. معمولا زمانی که در حال پر کردن یک فرم هستید این کلید خیلی به درد میخورد . اگر کلید Shift را همزمان با کلید Tab بکار ببرید ، آنگاه Tab عقب گرد دارید و به فیلد قبلی می روید . این کلید شما را از یک خانه جدول به خانه بعدی میبرد.

.

معرفی کلیدهای صفحه کلید : کلید پاک کن Del یا Delete

یکی از کلیدهای کیبورد کلید Delete است . فرق این کلید با کلید Backspace در این است که کلید Backspace  کاراکتر قبلی را پاک میکند و کلید Delete کاراکتر بعدی را پاک میکند . در ضمن از کلید Delete برای پاک کردن فایل ، شورت کات یا های لایت انتخاب شده نیز استفاده می گردد . کلیدهای کیبورد , کاربرد کلیدهای کیبورد , کلیدهای اصلی کیبورد ,کلیدهای کاربردی کیبورد, نمایش صفحه کلید کامپیوتر , اسامی کاراکترهای صفحه کلید, آموزش صفحه کلید کامپیوتر , صفحه کلید چیست , معرفی کلیدهای صفحه کلید, اسم کلیدهای صفحه کلید,کاربرد کلیدهای صفحه کلید

.

برخی دیگر از کلیدهای کیبرد کامپیوتر

بقیه کلیدهای کیبرد کامپیوتر که پر کاربرد هستند عبارتند از :

.

معرفی کلیدهای صفحه کلید : کلید چاپ PrtScrn یا Print Screen

یکی از کلیدهای صفحه کلید کلید Print Screen است . در روز هایی که از سیستم عامل Dos استفاده می شد ، کلید چاپ صفحه همانطوریکه از نامش معلوم است کار میکرد. یعنی وقتی آنرا فشار می دادید، یک چاپ از آنچه روی صفحه می دیدید ، در پرینتر ظاهر می شد .

ولی خب در ویندوز کلید Print Screen اقدام به ارسال تصویر صفحه مانیتور به حافظه کلیپ بورد ویندوز می کند . اگر بخواهید از صفحه ای که در ان هستید عکس بگیرید یا پرینت بگیرید باید این کلید را بزنید . سپس برنامه pain را باز کنید و گزینه pase را بزنید تا تصویر در برنامه ظاهر شود . حال میتوانید ان را ذخیره کرده و حتی میتوانید از ان پرینت بگیرید. کلیدهای میانبر ویندوز 8 کدامند ؟

.

معرفی کلیدهای صفحه کلید : کلید Space bar

یکی از کلیدهای صفحه کلید، کلید Space bar است . کلید Space bar بزرگترین کلید کیبورد  است که برای وارد کردن یک جای خالی یا همان فاصله در متن به کار می رود. در بعضی از برنامه ها از این کلید برای انتخاب موارد های لایت شده استفاده می شود . ولی خب اصلی ترین کار ان ایجاد فاصله است.

.

معرفی کلیدهای صفحه کلید : کلید Pause-Break

یکی از کلیدهای صفحه کلید کلید Pause-Break است.  این کلید قبلا در برنامه نویسی و دیباگ کردن برنامه ها مصرف داشت . ولی خب  امروزه در کاربرد روزانه مصرف زیادی ندارد . تبلت بهتر است یا لپ تاپ ؟ ؟ ؟ ؟

.

معرفی کلیدهای صفحه کلید : کلید Scroll Lock

یکی از کلیدهای اصلی کیبورد کلید Scroll Lock است . کلید Scroll Lock از نوع روشن و خاموش است که اثر کلید های حرکت دهنده کرسر یعنی پیکان ها را تعریف می کند . در اکثر برنامه های امروزی اثر این کلید خنثی شده است و زدن آن تاثیری بر روی برنامه ندارد . اما اگر برنامه ای از این کلید پشتیبانی کند عملکرد ان اینگونه است که با روشن کردن کلید Scroll Lock ، زدن کلید های پیکان باعث می شود تا کل صفحه حرکت کند و کرسر در جای خود ثابت بماند . وقتی کلید Scroll Lock خاموش باشد ، این کرسر است که حرکت خواهد کرد . دوسه بار که با ان کار کنید بیشتر متوجه خواهید شد.

About

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *