پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

فناوری های پوشیدنی را بشناسید

فناوری های پوشیدنی در عصر فناوری اطلاعات اهمیت زیادی دارد .  فناوری های پوشیدنی موجب پیشرفت کار و سرعت می شود و برای راحتی کارها مناسب است .  عرضه فناوری های پوشیدنی در سطح دنیا بسرعت در حال افزایش است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روند رو به رشد عرضه ابزارهای پوشیدنی که از قابلیت اتصال به گوشی های هوشمند برخوردار است، موجب می شود این ابزارها به عنوان یک مکمل مورد توجه کاربران گوشی های تلفن همراه قرار گیرد. البته با توجه به امکانات مختلفی که در هریک از این ابزارها گنجانده شده، می توان آنها را در گروه های مختلف طبقه بندی کرد. مدتی پیش جام جهانی فناوری های پوشیدنی با حضور 400 گروه از طراحان و محققان سراسر دنیا در شهر مونیخ برگزار شد. در این گردهمایی فناوری ها و محصولات جدید پوشیدنی در حوزه های مختلف معرفی شد.

جوراب های هوشمند از فناوری های پوشیدنی

فناوری های پوشیدنی می تواند شامل جوراب های هوشمند باشد . اما به راستی منظور از جوراب های هوشمند چیست ؟  عملکرد این جوراب ها تا حد زیادی شبیه کفش های هوشمند است، با این تفاوت که استفاده از آن در مقایسه با کفش به مراتب راحت تر است و محدودیت زیادی برای کاربر ایجاد نمی کند. این جوراب به حسگرهایی مجهز شده که می تواند در شرایط مختلف هنگام راه رفتن، دویدن یا نشستن، شیوه راه رفتن و طرز قرار گرفتن پاها روی زمین را کنترل کند. پوشیدن جوراب های هوشمند در حفظ تعادل افراد هنگام راه رفتن نقش مهمی دارد و بویژه می توان از آن به عنوان یک ابزار برای کمک به سالمندانی استفاده کرد که در راه رفتن با مشکل مواجه هستند. حتی این جوراب ها می تواند یک ابزار کمک آموزشی برای کمک به کودکانی باشد که تازه راه رفتن یاد می گیرند. پوشیدن این جوراب ها می تواند از بروز جراحات و آسیب های احتمالی هنگام راه رفتن پیشگیری کند. به گفته متخصصان، جوراب های هوشمند یک ابزار مناسب از فناوری های پوشیدنی برای توانبخشی و کمک به بهبود وضع راه رفتن افراد است. علاوه بر این، ورزشکاران هم می توانند از این جوراب ها برای اصلاح حرکت های ورزشی استفاده کنند. داده های ثبت شده در حسگرها به طور بی سیم به رایانه یا تلفن همراه کاربر منتقل می شود و اطلاعات دریافتی از طریق یک برنامک اختصاصی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و در صورت نیاز به فرد هشدار داده می شود.

چشم سوم نابینایان از فناوری های پوشیدنی

چشم سوم نابینایان از فناوری های پوشیدنی که طرفداران خاص خود را دارد . معرفی خط بریل به عنوان یک خط اختصاصی برای نابینایان، دنیایی جدید را پیش روی این افراد گشود و توانست بسیاری از محدودیت هایی را که این افراد با آن مواجه بودند، از میان بردارد. در سال های اخیر، فناوری های متنوعی برای کمک به بهبود زندگی و افزایش کیفیت زندگی این گروه از افراد ساخته شده که بدون تردید نقش مهمی در افزایش رفاه و آسایش آنها داشته است.فناوری های پوشیدنی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. در دنیای ابزارهای پوشیدنی، ابزارهایی را می توان یافت که به طور اختصاصی برای نابینایان ساخته شده است.چشم سوم، فناوری های پوشیدنی  است که از سوی محققان دانشگاه سوئز در این کنفرانس معرفی شد. عملکرد این ابزار مبتنی بر اطلاعات دریافتی از طریق حس شنوایی است. فرد نابینا این ابزار را دور مچ دست می بندد. با عبور چشم سوم از روی سطح کتاب یا مجله، حسگرهایی که در آن کار گذاشته شده بسرعت متنی را که می بیند اسکن کرده، محتویات آن را به یک فایل صوتی تبدیل می کند. به این ترتیب، فرد نابینا می تواند بدون نیاز به خط بریل هر کتاب یا مجله ای را مطالعه کند.

پوشیدنی دوستدار کودک از فناوری های پوشیدنی

پوشیدنی دوستدار کودک از ابزارهای فناوری های پوشیدنی که کاربرد فراوانی دارد و  هدیه ای است از طرف شرکت ادیسون به پدر و مادرهایی که همیشه نسبت به سلامت نوزادشان احساس نگرانی می کنند. ابزار پوشیدنی میمو در نمایشگاه محصولات الکترونیکی امسال جایزه بهترین محصول دوستدار کودک را به خود اختصاص داد. حسگری که در این ابزار وجود دارد، تنفس و دمای بدن کودک را زیر نظر قرار می دهد و همچنین گزارشی از فعالیت کودک به گوشی تلفن همراه پدر یا مادر ارسال می کند. پیش از این نیز برای مراقبت از نوزادان از ابزارهای مشابهی به عنوان سیستم های کنترل از راه دور استفاده می شد. ویژگی منحصر به فرد این فناوری های پوشیدنی این است که روی لباس کودک نصب می شود و هیچ محدودیتی برای او ایجاد نمی کند. این سیستم در همه ساعات شبانه روز همچون یک پرستار اختصاصی، والدین را از وضع کودک مطلع می کند. علاوه بر این به میکروفنی مجهز است که به والدین این امکان را می دهد که صدای کودک و هر صدای دیگری را که در محیط اطراف کودک شنیده می شود بشنوند. به محض این که تغییری در روند تنفس و خواب کودک ایجاد شود یا شرایط محیط تغییراتی پیدا کند که به کودک آسیب برساند، به کمک برنامه اختصاصی که برای این ابزار طراحی شده، پیامی به گوشی تلفن همراه پدر یا مادر ارسال می شود. کارشناسان بر این باورند که این ابزار می تواند نقش مهمی در کاهش نگرانی های والدین و حفظ سلامت روحی آنها داشته باشد.

About

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *